לא אחת, אני נתקל בלקוחות השואלים אותי: "הכלב של השכנים שרט את הילד שלנו עם הציפורן תוך כדי משחק, האם זה מסוכן?" ראשית, יש לציין כי נגיף הכלבת אינו עובר דרך ציפורניים אלא ע"י נשיכה או מגע של רוק החיה הנגועה ברירית, לדוגמא רירית העין (אך הדבקה כזו נדירה מאוד). כיום, החוק במדינת ישראל דורש חיסון כלבת אחת לשנה לכל כלב מגיל שלושה חודשים ולכן הסיכוי שהכלב של השכנים נגוע בכלבת הוא קטן מאוד מכיוון שאם הכלב מחוסן כחוק אין זה סביר שהוא נושא את הווירוס.

אם כך, יש לחטא היטב את השריטה ולהגיע למרפאה בה אתם מטופלים לקבלת טיפול מתאים. במקרים אחרים, בהם אדם ננשך ולא מדובר בשריטה ע"י ציפורן תוך כדי משחק יש לנהוג באופן הבא: חובה לשטוף את הפצע, לחטאו מהר ככל האפשר ולהגיע להמשך טיפול במרפאה הרלוונטית. כמו כן חובה לדווח למשרד הבריאות על אירוע נשיכה ולאתר את בעליו של הכלב הנושך על מנת שהכלב יוכנס להסגר במכלאת המועצה לתקופה של כעשרה ימים וזאת על מנת לצפות בה ולוודא שאינה נגועה בכלבת. אם במהלך תקופת ההסגר מופיעים סימנים המצביעים על הימצאות המחלה, האדם הננשך יטופל ע"י סדרת זריקות.

כמו שתואר קודם, מחלת הכלבת עוברת בנשיכה. הווירוס תוקף את מערכת העצבים המרכזית של כל בעלי החיים היונקים ולכן, כל יונק כגון כלביים, חתוליים, מכרסמים (ובהם עטלפים), סוסים, חמורים, כבשים ועזים, יכול להעביר את המחלה או להדבק בה. מרגע הנשיכה הווירוס מתחיל לנדוד במעלה העצבים לכיוון המוח. כשהנגיף מגיע למוח, הוא מתחיל להרוס אותו ולגרום לסימני המחלה. בין זמן הנשיכה ועד להופעת הסימנים יכולים לעבור מספר שבועות עד חודשים – זו נקראת תקופת הדגירה. סימני מחלת הכלבת:

  • תוקפנות יתר

  • פחד מוגזם מרעש\אור\מים

  • חיית בר אשר אינה מראה פחד מבני אדם

  • בשלב מתקדם של המחלה איבוד הכרה, עוויתות ומוות.

אם מישהו מבני הבית, חיות המחמד שלנו או חיות המשק ננשך, יש לנסות ולבודד את החיה הנושכת על מנת ששירותי הבריאות יוכלו ללכדה ולבדוק האם היא נגועה בכלבת. החוק דורש שגם כלב מחוסן שנשך יכנס להסגר מאחר שלא לוקחים סיכון בכל הנוגע לחיי אדם. מומלץ לחסן כנגד כלבת גם חתולים שמסתובבים בחוץ מכיוון שאלה יכולים להדבק בכלבת מעטלפים\עכברים\חולדות שאיתם הם באים במגע.

בברכת גידול בע"ח בטוח ונעים

ד"ר אמיר וינברג -"וטרינר בכפר"

מרכז וטרינרי סגולה

לשאלות-  amirwainberg@yahoo.com