באחד מימי הקיץ החמים הובאה למרפאתי הכלבה פיצי – מגזע קוקר ספנייל בת שנתיים. הבעלים התלוננו על דימום מהאף ודם בשתן, עייפות וחוסר רצון לאכול. בבדיקה נמצא שפיצי סובלת מחום גבוה (39.7), הגדלת בלוטות לימפה ודימום מהאף. בבדיקת דם מצאתי שספירת הטסיות ( החלק בדם שבונה את קרישי הדם הראשוניים) של פיצי נמוכה בהרבה מהנורמאלי – דבר המסביר מדוע היא מדממת תמידית מהאף ומדרכי השתן. האבחנה של פיצי הייתה קדחת קרציות לאור הסימנים ולאור העובדה שהיו עליה אלפי קרציות בגדלים שונים- מגודל ראש סיכה ועד חצי ס"מ. כמו – כן נמצא כי פיצי איבדה במהלך מחלתה בעקבות הדימומים יותר משני שלישים מתאי הדם האדומים שלה והיא נמצאת בסכנת מוות מיידית אם לא תקבל דם טרי. בדם טרי יש טסיות פעילות שיכולות לעצור דימומים. פיצי חוברה לעירוי וקיבלה מנת דם טרי שנתרם ע"י כלבי האהוב – דודו . כמו כן קיבלה אנטיביוטיקה נגד חיידק קדחת הקרציות וסטרואידים. מיד לאחר עירוי הדם התאוששה פיצי ורצתה לצאת לטיול. אכלה בתאבון ושתתה והייתה ערנית מאד. פיצי שוחררה לביתה לאחר 24 שעות במצב טוב והיא ממשיכה לקבל את האנטיביוטיקה בבית לעוד 21 יום . פיצי מודה מאד לדודו שתרם לה מנת דם ומזכירה לכם כי מנת דם מצילה חיים. אתם מוזמנים להירשם במרפאה כתורמים ולעזור לנו להציל חיים. כל כלב בריא השוקל יותר מעשרים קילוגרם וגילו פחות משבע שנים ללא היסטוריה של קדחת קרציות מוזמן לתרום .

דודו תורם דם

קדחת קרציות היא מחלה של כלבים הנגרמת ע"י חיידק ריקציה טפילי. הריקציות הנפוצות ביותר בארצנו הן Ehrlichia והארלירכיה שבה אנו נתקלים לרוב היא Erlichia canis של כלבים . כיצד נדבק הכלב במחלה? המחלה מועברת מכלב לכלב ע"י קרציה הנושאת את החיידק. קרציה אשר נושכת כלב חולה יכולה להדבק בחיידק ולהעבירו גם לביציה, ואם אותה קרציה עולה על כלב אחר ונושכת אותו היא יכולה להדביקו. מהם סימני המחלה העיקריים?

1) אדישות ועייפות 2) חום גבוה 3) חוסר תיאבון 4) בלוטות לימפה מוגדלות 5) דימום מהאף. לעיתים ניתן לראות דימומים מתחת לעור במקומות ללא שיער או על החניכיים המופיעים בצורה של נקודות אדומות קטנות. כיצד מאבחנים קדחת קרציות? האבחון של המחלה צריך להיעשות ע"י וטרינר. אבחון נעשה על פי הסימנים שמראה הכלב וכן על פי בדיקות דם. אלה כוללות ספירת דם, משטח דם ו/או בדיקה לגילוי נוגדנים לטפיל הארליכיה בדם. איך מטפלים ?

קדחת הקרציות ניתנת לטיפול כאשר היא מאובחנת בשלבים הראשונים של המחלה. הטיפול חייב להיעשות ע"י וטרינר וכולל טיפול באנטיביוטיקה בשם דוקסילין ולעיתים בסטרואידים. אם הכלב במצב קשה ייתכן שהוא יהיה זקוק לטיפול נוסף כגון: עירוי נוזלים ו/או עירוי דם. כלבים אשר לא טופלו כאשר חלו בשלב הראשון עלולים לסבול מהשלב הכרוני של המחלה. בשלב זה רוב הכלבים אינם מגיבים לטיפול והמחלה עלולה להסתיים במוות .

החיידקים מסומנים בחץ כחול בתוך תא דם לבן

כיצד ניתן למנוע את המחלה?

לא קיים חיסון כנגד קדחת הקרציות. בנוסף, גם כלב אשר חלה בעבר אינו מחוסן כנגד הידבקות נוספת. הדרך היעילה ביותר למנוע הידבקות במחלה היא למנוע חשיפה של הכלב לקרציות שמעבירות את החיידק. זאת ע"י שימוש סדיר בחומר נגד קרציות בצורת קולר, ריסוס או טיפות בהתאם להמלצת הוטרינר וטיפול סדיר בסביבת המחיה של הכלב ע"י מדביר מורשה, מאחר שהקרציות חיות כ – 80% ממעגל החיים שלהן בקרקע. חיידק קדחת הקרציות של הכלב אינו מדבק לבני אדם ואינו מהווה סכנה לאנשים, אך יש לזכור כי אותן קרציות שמדביקות את הכלב עלולות לשאת חיידקים אשר כן מהווים סכנה לבני אדם, ולכן מומלץ לבצע טיפול למניעת קרציות כפי שהוזכר קודם. בכל מקרה של נשיכת בן אדם ע"י קרציה יש להתייעץ עם רופא המשפחה.

יש לזכור כי למרות שהקרציות נפוצות יותר בקיץ, תיתכן הדבקה גם בחורף ולכן מומלץ לבצע טיפול מונע נגד קרציות לאורך כל השנה.

בברכת קיץ בטוח

ד"ר אמיר וינברג