בקיץ כולנו אוהבים ללכת לים, וכמובן שכל המשפחה רוצה לבוא – כולל הכלבים. לפני שאתם לוקחים את חומי לים יש כמה דברים שצריך לדעת כדי להימנע מבעיות הקשורות למפגש כלב – ים:

כשאתם אורזים ציוד לנסיעה, לא לשכוח כלי למים והרבה מים טריים בשביל הכלב – מי הים מכילים ריכוז מלחים גבוה שעם שתייתם גורמים להתייבשות קשה בדרך של שלשולים והקאות. בנוסף בורכה ארצנו בעובדה שכל הנחלים זורמים אל הים וכל הביובים גם – ולא הייתם רוצים שכלבכם ישתה מה שאכלתם לפני שבוע…….זיכרו – לא לתת לכלב לשתות מי ים בשום אופן.

לדאוג לצל ( שמשיה וכו') כי כלבים לפעמים מתרוצצים דיי הרבה על החוף ומתחממים מאד – עובדה המציבה את הכלב בסכנה לקבל מכת חום. מכת חום קורת כאשר טמפ' הגוף עולה מעל הנורמאלי (יותר מ-40 מעלות צלזיוס) ואז מתחילים בגוף תהליכי שינוי בחלבונים וחומרים אחרים אשר יכולים לגרום נזק בלתי הפיך למערכות הגוף השונות כגון כליות, מערכת קרישת הדם ומערכת העצבים. במקרה שהכלב מציג סימני נשימה מהירה בשילוב עם התמוטטות, חוסר קשר עם הסביבה, עוויתות, יובש ריריות פה/אף/עיניים, דימומים (אף, שתן דמי, צואה דמית) – סביר להניח (אם היה באקלים חם או התרוצץ הרבה) שקיבל מכת חום. אז יש לקררו כמה שיותר (מים/ רוח) אך לא יותר מידי מהר ולהביאו לוטרינר במהירות האפשרית. כלבים בסכנה יתרה הם כל פחוסי האף (בולדוג, בוקסר, דוג דה-בורדו ודומיהם) מאחר ולאלה אין מערכת קירור יעילה כשאר הכלבים ולכן על בעליהם לנהוג במשנה זהירות בטיולים וגיחות לים.

בנוסף – הסכנה רבה יותר לכל הגזעים במיוחד בתחילת הקיץ מפני שאז עדיין לא חלה התאקלמות מלאה לחום שקיימת באופן טבעי אצל כל בע"ח בעלי "דם חם " .

לצערנו בחלק מחופי ארצנו לא קיים פיקוח על השלכת אשפה ולא קיימים שירותי ניקיון, כך שחלק מהחופים מלא בזבל מכל הסוגים – מאוכל שתוסס בשמש ועד חיתולים משומשים. כל זאת קורץ לכלבינו להתפלש, ללעוס ולבלוע כמה שיותר מכל הגועל הזה – מה שיכול לגרום לזיהומי מעיים קשים או לסבל רב למי שצריך לנסוע עם כלב מרוח בשלשול באוטו. שימרו על כלביכם מפני הנטייה הטבעית להיות שואב אבק מהלך ע"י קשר עין מתמיד או קשירה ברצועה (תחת צל) כשאין לכם כוח להסתכל עליו כל שנייה.

כמו שאתם הבאתם את חומי לים גם שכניכם בשימשיה ליד עשו כן ולא כל כלב הוא נחמד – אז היזהרו מריבים בין כלבים. אם כולם יחזיקו את כלביהם ברצועה וזמם לכלבים שנחשבים מסוכנים לא נצטרך להיפגש על שולחן הניתוחים (לא צריך תמיד – רק כשיש כלבים אחרים שיכולים להיות לא ידידותיים או שכלבכם עצמו אוהב ללעוס חיות אחרות). בנוסף – בחופים המוסדרים חובה לשמור את הכלב קשור ברצועה.

כלבים אוהבים לשחות וחלקם אף לצלול וזה טוב ונחמד. צריך לדעת שמים שנכנסים לתעלת האוזן לא יכולים תמיד לצאת ואז מתפתחות דלקות אוזניים שנקראות " swimmer's ear ". יש למנוע ככל שניתן כניסת ראש הכלב למים אך אם הוא אוהב לצלול- לתת לו ולדאוג לייבוש האוזן לאחר מכן: ע"י פד גזה ושטיפת אוזניים מיוחדת לכלבים (שאלו אותנו במרפאה ונשמח לתת לכם אותה).

מי הים יכולים לגרום לגירויים בעור ולכן כדאי לשטוף את הכלב במים מתוקים כשמגיעים הביתה (אם משתמשים בשמפו יש להשתמש בסוג שמותאם לכלבים)

לסיכום – לקיחת הכלב לים היא דרך נהדרת לחיזוק הקשר בינינו לחיות המחמד שלנו. כמו כן זו דרך טובה לכלב להוציא מרץ ולעשות ספורט שטוב לבריאותו ותמיד מהנה לראות כלב משתולל ונהנה בים. עם זאת, כדי להמנע ממצבים מיותרים יש לבוא לים מוכנים ולזכור שהכלב לא תמיד יודע מה טוב לו ואנחנו צריכים לשמור עליו מצרות.

 

 

בברכת שחיה נעימה ובטוחה

ד"ר אמיר וינברג

וטרינר בכפר-מרכז וטרינרי סגולה

לשאלות- 054-810-85-68

08-850-59-59

amirwainberg@yahoo.com